A kezdetek...
TSA 2020.04.08. 08:39

"A pályázat célja: Az Agrárminisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma – a hazai és a nemzetközi tapasztalatok alapján – fontosnak tartja, hogy az óvodás korosztály sajátos, korcsoportjának megfelelő élményekre és tapasztalatra építő, azaz tevékenységorientált környezeti nevelésben részesüljön. Az óvodai környezeti nevelés feladatai az európai normáknak, ezen belül a hazai jellegzetességeknek megfelelő környezettudatos magatartásminták, értékek és életviteli szokások átadása, átvétele. A fenntarthatóságra nevelés gyakorlati megvalósítása érdekében kifejtett magyar óvodai nevelési tevékenységek legjobb példáinak elterjesztése fontos feladat határainkon innen és határainkon túl is. Mindennek hatékony, rendszerbe szerveződött eszköze a Zöld Óvoda minősítési rendszer. A díjazottak oklevelet kapnak. Az oklevelet a környezetvédelemért és az oktatásért felelős tárcák hatáskörrel rendelkező államtitkárai közösen adják ki. A pályázaton elnyert cím nem jár együtt költségvetési támogatással.” (Idézet a Zöld Óvoda pályázatból)
A 2009/2010-es a 2010/2011-es valamint a 2011/2012-es nevelési év változásai térségünkben és településünkön. A környezettudatos magatartás megalapozása eredményesnek bizonyult. Szelektív hulladékgyűjtők kihelyezése történt városi szinten. A zöldfelület védelme érdekében növények, virágok telepítésére kerül sor tavasszal. Ápolásukra folyamatosan kerül sor.
Zöld jeles napok megünneplésére az oktatási intézményekben van lehetőség. A környezetünkért felelős életvitel kialakítása érdekében a helyi újságban tájékoztatás történik a lakosság számára. A tiszta, rendezett településkép elérésére hulladékgyűjtők kihelyezése történt. A vízbázis érdekében a Duna vizét figyelemmel kísérik a vízügyi szakemberek. Az árvíznél közös segítségnyújtás történt a városunkban.
Közeli és távoli kirándulásokra van lehetőségünk. A közös városi ünnepségeken való részvétel mindenkor elérhető mindenki számára. Az óvodásokkal/koszorút készítve/ elsétáltunk a városi emlékműhöz, melyet együtt megkoszorúzunk.
A füves területek ritkább nyírása, lehetővé teszi az élővilág elszaporodását. (pillangók, mezei virágok…) A sok mogyorófa ültetése a mókusok megélhetését, és elszaporodását jelenti térségünkben. A Duna parton a korhadt fákat, bozótos részeket karbantartják, így az áradáskor a sok hordalék nem akad meg a partszakaszunkon.
A szülők örömmel fogadták az óvodán zöld óvodává válását. Segítő szándékkal vetették bele magukat a közvetlen környezetünk formálása érdekében. Tudatosan kezdték gyűjteni a kupakokat, elemeket a kijelölt szelektív helyeken.
A jeles napok alkalmával (föld világnapja), virágokkal telepítették be az óvodánk kertjét. A madáretetők készítésében is jelentős szerepet vállaltak, hisz négy madáretetőt kaptunk ajándékba. Így tudatosabban tudtuk a madarak etetését, gondozását a gyermekekkel figyelembe kísérni.
A tudatos figyelem kiterjed az energiatakarékosságra is a minden napjainkban, hisz a villanykapcsolók lekapcsolásával /ahol nem tartózkodunk/ sok energiát takarítunk meg. A vízcsapokra felszerelt vízmennyiség csökkentők hozzásegítenek a takarékoskodáshoz.
Évszakonkénti gyűjtögetés már szokássá válik a gyermekek és felnőttek körében. Lehetőséget ad a csoportszobában lévő természetsarok folyamatos ellátására. A szülők nyitottabbá váltak, partnerek a megvalósítások érdekében, ugyanakkor a szemléletük is sokat változott a zöld óvoda irányában.
A megfelelő eszközök, könyvek, továbbképzések anyagi vonzatát próbáljuk különböző pályázatok írásának elnyerésével előteremteni. A tárgyi feltételeket folyamatosan pótoljuk, lehetőségeinkhez mérten. A továbbképzések és a minőségi munkát elősegítő iskolai képzés / melyet egy kolléga végez/ lehetővé teszi számunkra a zöld óvoda cím folyamatának elnyerése érdekében a környezettudatos szemléletmódot. Ehhez szükségünk van a szülők további támogatására, környezetünk és a város segítő szándékára, s nem utolsó sorban a gyermekek lelkes kitartó szeretetére.
|